Fördomar – Bara idioti eller rent av osunt?

Vi kan nog inte säga att vår värld är full av fördomar för vi lever ju alla i vår egna verklighet. Men vad ger vår verklighet våra fördomar, vår etik och vår moral? Jag skulle vilja säga att vårt samhälle är fullt av fördomar.

Efter mitt träningspass pratade jag med en herre i omklädningsrummet som beklagade sig över sinvärk och stelhet efter träningen. Jag frågade vad han tränar och svaret blev att han styrketränar. Jag motfrågade vilken sorts träning har utövat och svaret blev åter igen ”jag styrketränar”. Han tittade på mig som om jag vore korkad alternativt nedsatt hörsel. Jag förklarade mina frågor med att styrketräning kan ju utövas på många sätt, inte bara genom att lyfta vikter som jag egentligen fattade att han gjorde, men jag ville nog bara vara lite besserwisser :)
Jag sa till honom att prova Friskis jympan som ett komplement, men då svarar dåren ordagrant på bred göteborska ”Jympa e la inget för män. De e la bara kärringar som håller på med sånt. Grabbar ska löfta skrot”.

Jag gick till motangrepp med argumentet att jympans rörlighetsträning är ett grymt bra komplement till hans styrketräning för att öka rörligheten och minska stelheten. Det mindre begåvade svaret från honom ”äsch… sånt skit får kärringar hålla på med” avslutade vår debatt. Jag berättade aldrig att jag är ledare för det som bara kärringar håller på med. Jag kände att jag inte hade en timma och etthundra motargument mot denna fördomsfulla, stela och ledvärkande herre .

Frågan är om det i detta fall är hälsosamt att vara så fördomsfull som denna herre är? Mentalt rubbad verkar han vara men sin fysiska hälsa går det fortfarande att göra något åt!!

För att förstärka min irritation över folk med gravt skeva fördomar deltog jag i diskussionen vid kaffemaskinen på jobbet. Detta skedde efter att jag lämnat träningen och debatten på morgonen och gick direkt till jobbet. Runt kaffemaskinen står en klase kollegor och beklagar sig över att ingen hade satt igång diskmaskinen och att det nu inte några rena koppar att dricka kaffe ut. Jag tipsade om att de kan ju dricka kaffe ur ett glas. Då fick jag frågan om de skulle hålla ut lillfingret när de dricker. Jag motfrågade om de tycker att det är bögigt att dricka kaffe ur ett glas och de svara ”ja… inte är det direkt manligt”. ”Grabbar… okunskap och oflitigt kafébesökande är ert problem” svarade jag. Jag fick medhåll för de förstod nog hur illa det lät, det de nyss påstod. Än kan vi lära gamla hundar sitta.

Dagen har knappt börjat och redan nu har jag snappat upp två härligt skeva fördomar. Öppna öronen och lyssna så kommer ni att höra att det kryllar av dom!!

Nu ska jag berätta vad jag ska göra. Under dagens lunchrast ska jag gå till Systembolaget och handla öl, för det är manligt!!

Må gott alla!!

Stefan

Lämna en kommentar